Just nu har jag bara fokus på en sak inför Vasaloppet: teknik.

Det har blivit ganska tydligt i de två tävlingar jag ställt upp i att när jag blir lite trött så blir min teknik väldigt lidande. Min diagonalåkning fungerar inte alls. Minsta motlut och jag får börja småspringa på skidorna. Visserligen har jag inte haft dunderfäste men det borde jag kunna hantera ändå.

Jag behöver helt enkelt bli bättre på diagonalåkning. Ikväll gav jag mig ut till Planteringen och körde teknik. Försökte ta det väldigt lugnt och ta långa fina "kliv". Åkte en del utan stavar också och mot slutet kändes det riktigt bra.

Men jag hade lagt på ordentligt med valla under också för att vara på den säkra sidan. Fästet var fantastiskt men glidet var i princip obefintligt. Ingen tävlingsvallning direkt men ändå bra att få känna att tekniken stämmer.

1 kommentarer

Andrea

11 Mar 2010 10:14

vilken bra och tydlig checklista du har! väldigt inspirerande! blir ju mycket lättare att motivera sig till träningen då! tack för den inspirationsskjutsen!

Kommentera

Publiceras ej