2:45:06 blev tiden för mig på Billingens Långlopp idag. Ett hyfsat resultat men jag hade siktat på att gå under 2:40 som jag tror hade räck till en plats i led 4 på Vasaloppet. Ett stort steg framåt i alla fall jämfört med Stråkenloppet där jag var 56 minuter efter segraren Dan Moberg. I dag var jag "bara" 43 minuter efter honom (visst vann han i dag också). Jag kom på plats 100 av 473 startande.

Jag fick en bra start idag och kom iväg bra utan större trängsel. Men det kanske gick lite väl fort i början. 38:30 på första varvet (10.5) var bra sen gick det lite långsammare för varje varv: 40:30, 42:30 och 43:30.

Till en början hade jag bra fäste men plötsligt när vi kom in på andra varvet hade jag lite sämre fäste vilket gjorde att jag fick kämpa rejält för att få till diagonalåkningen. Glidet var det inget större fel på så stakningen gick riktigt bra.

Träningsvärken som jag hade innan kände jag knappt av alls och jag tyckte jag fick ut allt ur kroppen denna gång och orkade hålla en ganska hög puls genom loppet (173 i snittpuls vilket är ca 90% av maxpuls).  Detta är väl min kapacitet just nu helt enkelt. Målet med mina seedningslopp var ju att komma till led 4 men det kan jag nog glömma. Jag får nöja mig med led 5 och hoppas på en bra start.

1 kommentarer

Sten-Inge Andersson

08 Feb 2010 09:55

Bra åkt, jag åkte oxå , mest som ett bra träningspass ( 3.08.59 ) av en 53 åring på tejpvalla

Kommentera

Publiceras ej