Här kommer lite mer text om gårdagens lopp.

Jag kände redan på uppvärmningen att benen var riktigt pigga så jag var inte särskilt orolig innan start men jag höll mig till in taktik: "Jag ska försöka ha runt 46 minuter på första milen och 48 minuter på den andra. Då har jag max 46 minuter på mig på sista milen." Detta skrev jag innan loppet och det stämde ganska bra. Hade 46:06 på första milen och 47:58 på andra. Hyfsat va?

Men det var trångt i början. Kunde kanske sprungit lite snabbare från start men det kanske var bra att hålla igen lite trots att jag kände mig pigg.

Min taktik var också att ta det lugnt uppför och springa på ganska rejält nerför eftersom jag är bra på nerförslöpning. Jag sprang om många löpare i nerförsbackarna för att sen bli ikappsprungen av några igen.  Det var lite kul för några av löparna följde mig stora delar av loppet. Först sprang jag om dem utför och sen sprang de om mig när det blev uppförsbacke. Och så höll vi på. Tyvärr fick jag bromsa en del utför på grund av trängseln.

Inför sista milen visste jag att jag hade max 46 minuter på mig för att gå under 2:20 och jag kände att det nog skulle gå vägen om jag inte klappade ihop. Men jag kände mig riktigt start och sista milen sprang jag om massor av trötta löpare. Bland annat sprang jag förbi mina klubbkompisar Karl Wilenius och Anders Påhlman med 8 km kvar. Och lite senare sprang jag förbi Rosa Pantern. Känns bra att slå honom i år igen.

Sista milen gick på strax under 44. Men jag gick faktiskt tre gånger under sista milen. Tror att det var rätt taktik för att orka trycka på när det blev flack löpning eller utförslöpning.

Jag orkade med en rejält spurt sista km och när jag kom i mål visste jag att jag hade gått under 2:18. Till slut blev det 2:17:52 och en preliminär 433:e plats.

Mina ben var faktiskt riktigt pigga hela vägen. Fick inte riktigt så ont i benen som jag fick i fjol. Massagen i torsdags gjorde nog susen. Utan den vet jag inte alls hur det här hade slutat. Visserligen fick jag lite känningar i baksida lår redan efter 5 km men det var bara att ignorera.

Sista fem km var också jobbiga men det var bara att jobba med det mentala och ignorera smärtan i benen.

Med en km kvar såg jag en riktigt trött kille som vinglade rejält. Efter en stund ramlade han in i skogen. Som tur var fick han hjälp upp av några åskådare men frågan är om han kom i mål alls. Han såg inte alls pigg ut. Riktigt otäckt.

Här kommer lite statistik från mitt lopp. Det är mina bästatider på olika distanser under loppet. Här kan man tydligt se att min avslutning var ganska bra. Sista kilometern gick på 3:45. Här kan ni också se att loppet enligt min klocka är lite mer än 30 km.



Om jag nu får vara fri från skador och sjukdomar så är nu mitt mål inställt på silvermedaljen nästa år. Under 2:15 ska inte vara nån omöjlighet.

5 kommentarer

Lars

27 Sep 2009 11:07

Härligt jobbat! Vad skoj att det funkade så bra för dig och att du höll dig till din taktik.



Mitt lopp gick riktigt bra fram tills sista milen. Hade inte riktigt den bästa dagen helt enkelt. Men det var ju mitt första lopp så nu vet jag vad som väntar i alla fall. Benen känns förhållandevis pigga idag.



Försökte se dig innan start men det var lite för mycket folk i rörelsen.

Anders Carlsson

27 Sep 2009 18:05

Tack Lars. Jag letade efter dig med men det var som sagt svårt.



Nästa år tar jag medalj och du går under 1:50. Det bestämmer vi va?

Janne

27 Sep 2009 18:31

Grattis till ett riktigt bra lopp! IMPONERANDE löpning.

Hur känns det i kroppen nu då?

Björn

27 Sep 2009 20:58

Med mitt eget lopp i klart minne (2.38.43) är din tid enormt imponerande.

Kommer antagligen försöka kopiera din träning än mer fram till nästa års lopp :)

Än en gång stort grattis

Lars

27 Sep 2009 22:25

Att gå under 1.50 känns ganska långt borta just nu får jag säga. Insåg hur fort det var när jag sprang nu. Hade inte ens den farten de första två milen som kändes bra. Men med en bra dag borde jag kunna nå en tid kring 1.52. Men att du klarar medaljtid om du får vara hel och frisk tvekar jag inte på. Det jobbar vi på emot!

Kommentera

Publiceras ej