Efter tuffa träningspass och tävlingar brukar närmaste träningen efter kännas tung och trög. Men idag kände jag mig riktigt pigg. Hade tänkt mig en lugn återhämtningsrunda på 10 km i 5-minuterstempo. Jag hade inga som helst problem att hålla detta idag. Blev snarare 4:48-tempo såg jag när jag hade kommit hem. Men jag höll nere pulsen bra. Snitten blev 145 (75% av maxpuls) att jämföra med lördagens lopp där jag hade 183 i snitt (95% av maxpuls).

Hur kunde jag vara så här pigg idag då? En del av förklaringen kan vara att jag tog en rejäl nerjogg efter loppet. Vanligtvis brukar jag strunta i det eller ta en väldigt kort. Men i lördags blev det lite längre och det gjorde nog susen.

Sen hade jag med mig bananer och Vitargo (sportdryck) som jag intog strax efter loppet. Lägg därtill en härlig middag på McDonalds efteråt...

I går morse tog jag även en 45 minuter lång promenad. Den var nog inte helt fel den heller.

Nu börjar Lidingöloppet närma sig så smått. På onsdag blir det lätt intervallträning där jag kommer köra ganska korta och lagom intensiva intervaller med lång vila emellan. På fredag blir det troligtvis en jättelugn löprunda för att hålla igång benen.

Kommentera

Publiceras ej