Hur blir man en bra vasaloppsåkare? Jo, de flesta är ense om att man bör vara bra på stakåkning.

Hur blir man bra på det då? Man kan ju alltid styrketräna. Grundläggande är att träna triceps, mage och rygg.

Sen kan man ju naturligtvis åka rullskidor. Där får du rejält med stakåkning. Om man dessutom gör det i backe blir det ännu mer effektivt.

Så vad gör man på sin ettåriga bröllopsdag när det ösregnar ute? Naturligtvis ger man sig ut och kör backintervaller på rullskidor på Skaraberg. Det finns en bra backe där på ca 400 meter som startar efter "sista guppet" och går ända upp till vändningsplatsen. Den stakade jag 16 gånger idag eftermiddag. Det tog ca 90 sekunder per intervall. Riktigt bra träning för att bli en bra stakåkare och i förlängningen en bra vasaloppsåkare.

3 kommentarer

Björn

23 Nov 2009 11:34

Den varianten har inte jag (vågat) kört på någon av mina bröllopsdagar.

Jag tror nog att den blev något lite mer romantiskt efter passet eller......?

MarathonJohan

26 Nov 2009 12:12

Bra tips! Jag har som mål att nån gång göra klassikern och det är nog vasan jag bävar mest inför. Men rullskidor har jag, och staka ska jag göra! Ska bara bli frisk först...

Anders Carlsson

26 Nov 2009 16:21

Björn, ibland måste man chansa.



Johan, hoppas du frisknar till snart. Rullskidor är bra träning för hela överkroppen.

Kommentera

Publiceras ej