Jag hade högt uppsatta mål inför Vasaloppet. Men loppet gick inte riktigt som jag tänkt mig.

I fjol hade jag lite flyt i första backen men det hade jag inte i år. Såg att det kom många åkare från startled bakom mig och jag ser nu att jag låg på placering 4889 i Smågan. Många åkare att åka om för att nå mitt mål med andra ord.

Kände mig heller inte jättepigg i kroppen så jag tog inte så många placeringar. Sen hände det som inte fick hända strax efter Risberg. En åkare åkte över min stav samtidigt som jag bytte spår och då rök trugan på vänsterstaven. Detta hände i en nedförsbacke så det var ingen större idé att åka tillbaka och försöka hämta den. Bara att försöka åka så gott det bara gick. Problemet var att det var 12 km till nästa kontroll i Evertsberg. Fick slita ont för att hänga med de andra åkarna. Staven sjönk ner ganska mycket när jag stakade så det blev mycket diagonalåkning.

I Evertsberg fick jag en ny truga fastlimma efter ett tag (de var inte jättesnabba där direkt). Så där tappade jag ytterligare placeringar. Men sen kunde jag i alla fall åka på som jag ville även om jag i år tyckte det var svårare att åka om. Min ben var ordentligt trötta så jag orkade ta så många placeringar från till Hökberg.

Men efter Hökberg är det nästan bara stakåkning så då fick jag upp farten igen och tog en hel del placeringar. Skönt att jag orkade med att komma under 7 timmar i alla fall. Tiden blev 6:48:14 och en placering på 4203.

Utan stavproblemet hade jag väl kommit bland de 4000 bästa men mycket mer än så hade det nog inte blivit. I ärlighetens namn så hade jag vad som krävdes denna dag. Skidorna var bra så där finns inte heller nåt att klaga på.

Det är ytterst tveksamt om jag kommer att åka Vasaloppet igen. Nu har jag klarat mitt gamla mål om att komma under 7 timmar. Det får nog bli slutpunkten.


Om ni vill se min målgång så finns den här. Jag kommer in i mål ca 48 minuter in i filmen längst ut till vänster från kameran sett. Stakar i mål i en gul och svart jacka och kramar om en fotograf från Photomic  som jag känner efter loppet.

7 kommentarer

E-Kå

02 Mar 2009 10:51

Ett litet grattis kan du väl ändå ta emot. Du klarade ju ändå av det första målet. Jag tycker du gjorde det bra iallafall. Det sliter mycket i onödan och inte ha komplett utrustning. Det kommer kännas bättre när du fått lite distans till det hela.

Fredrik

02 Mar 2009 15:18

Tycker det låter som en stabil insats att komma in på under sju timmar med bara en stav i stora delar av loppet. Bra jobbat!

Janne

02 Mar 2009 22:52

Otur att det ska vara problem med utrustningen. Det är ju nog med att orka vasan ändå... :(

Men jag tycker att det är strålande att ta sig under 7 timmar! Och sen att det var fler än de där 3000 som klarade den tiden gör ju inte din prestation sämre.

Jag säger grattis till ett bra lopp!!!

Janne

02 Mar 2009 22:59

Otur att det ska vara problem med utrustningen. Det är ju nog med att orka vasan ändå... :(

Men jag tycker att det är strålande att ta sig under 7 timmar! Och sen att det var fler än de där 3000 som klarade den tiden gör ju inte din prestation sämre.

Jag säger grattis till ett bra lopp!!!

Fredrik

03 Mar 2009 09:36

Vad som hade varit kul nu vore om du helt och hållet la träningen på hyllan och istället satsade allt på att få tag i karln som körde över din stav. Kunde vara kul att följa här på bloggen hur du efterlyser bilder från folk som fotograferat i Risberg. Hur du klarar att få ner listan till tänkbara gärningsmän till nio olika startnummer. Hur du sitter i Saaben, dricker dåligt Statoilkaffe och kör runt i Sverige och letar reda på mannen som körde av dig trugan. Till slut hittar du honom, och han öppnar dörren till sitt hus i Eskilstuna. Ni tittar på varandra. Du säger "Se dig för nästa gång".

Anders Carlsson

03 Mar 2009 13:45

Tack ska ni ha, Janne, E-Kå och Fredrik.



Fredrik. Det låter ju som en underbar idé. Jag ska börja detektivarbetet med en gång. Och det är skönt att jag har nåt att gå på också. Jag är tämligen säker på att han/hon hade skidor under fötterna. Det borde väl utesluta en del va?

Lars

03 Mar 2009 19:55

Det är svårt att bara ha ett lopp som mål. Det blir så beroende på att allting klaffar på samma dag då. Nu strulade det ju med utrustningen och dessutom kände du dig inte helt pigg i kroppen. Som sagt så klarade du ju ditt gamla mål och man kan ju inte påverka att andra kanske åker bättre än man förväntat sig.



Kämpa på!

Kommentera

Publiceras ej