Man har ju fått lära sig att när man kör långpass så ska man springa sakta. Målet med långpass ska vara att kroppen ska vänja sig vid långa sträckor. Återhämtningen blir mycket bättre om man gör så.

Men om man bara tränar tre gånger i veckan som jag gör så tycker jag det är bättre att springa i ganska högt tempo. Jag hinner ändå återhämta mig till nästa pass. Jag tycker dessutom att när man är klar med ett pass så ska man ha tagit ut allt man har.

Idag blev det ett sånt löppass.  Ca 17 km strax under 4:30-tempo motsvarar en tid runt 1:34 på Göteborgsvarvet. Alltså, detta var nästan tävlingsfart för mig. Jag är ganska säker på att ett sånt här pass ger mig bättre träning än om jag hade hållt tex 5:30-tempo. Visst, jag hade varit ute längre tid men jag hade inte blivit trött.

Skaderisken blir så klart högre vid högt tempo men om jag ska bli bättre så måste jag springa fortare. Den taktiken tror jag på och den kommer jag fortsätta med. Det viktigaste är dock att jag hinner återhämta mig till nästa pass.

Nu blir det dessutom inte någon löpträning på en dryg vecka. I morgon bär det av till Branäs för skidåkning. Mest utför men även på längden. Hmm, längdåkning. Får se hur sugen jag kommer att vara...

2 kommentarer

Anonym

15 Mar 2009 17:16

Det finns många sätt att lägga upp träningen på.

Jag tycker att det låter vettigt det du säger om att köra i ett högre tempo. Eftersom du har tänkt att träna 3 gånger i veckan. Låter som att du redan ligger bra till i träningen med snitt på 4:30 på 17 km.

Bra jobbat!

Janne

15 Mar 2009 17:18

Det finns många sätt att lägga upp träningen på.

Jag tycker att det låter vettigt det du säger om att köra i ett högre tempo. Eftersom du har tänkt att träna 3 gånger i veckan. Låter som att du redan ligger bra till i träningen med snitt på 4:30 på 17 km.

Bra jobbat!

Kommentera

Publiceras ej