Efter några dagars betänketid har jag till slut kommit fram till vad jag vill med min träning.

Jag har en dröm om att nån gång klara medaljtiderna på Vasaloppet och Lidingöloppet. Gränsen för att ta medalj på Vasaloppet är segrartiden + 50%. I år hamnade den på 6.16. Gränsen för silvermedalj på Lidingöloppet är på 2.15.

Jag har inte satt upp nån tidsgräns för när jag ska ha klarat målen, bara att jag nån gång ska klara det. Delmål på vägen blir att klara att springa milen under 40 minuter och att springa Göteborgsvarvet under 1.30.

Sen är det ju bra om jag närmar mig mina långsiktiga mål sakta men säkert. Jag sprang Lidingöloppet i fjol på 2.27 så rimligt vore att sikta på en tid strax över 2.20 i höst. Vasaloppet vet jag fortfarande inte om jag kommer åka nästa år men om jag gör det så borde målet vara att vara närmare medaljtiden än i år. I år var jag 32 minuter ifrån.

Hur ska jag klara min mål då? Ja, öka på träningen kommer jag inte att göra. Jag tränar redan nu ganska mycket. Istället får jag försöka ha ännu mer kvalitet i träningen. Vad gäller löpning så tror jag att jag behöver träna mer fart för att bli snabbare. Skidåkningsmässigt handlar det om teknik. Att lära mig åka på rätt sätt skulle spara mig mycket tid på Vasaloppet.

Jag har tre löppass bakom mig efter Vasaloppet och det har känts bra. På söndag åker vi upp till Branäs. Då blir det skidåkning både utför och på längden. Sen blir det full satsning mot Göteborgsvarvet. Mitt huvudmål där blir att slå mitt pers från 1991: 1.32.50. Om jag kommer under 1.30 redan i år får det bli en bonus.

1 kommentarer

Janne

13 Mar 2009 07:29

Härligt! Nya mål och utmaningar... Det är riktigt fina tider du siktar mot. Men jag tror att du klarar det. Hoppas också på att kunna vara med på Göteborgsvarvet i år.

Kommentera

Publiceras ej