Nu har jag fått lite distans till Vasaloppet.

Och jag är fortfarande inte riktigt nöjd med placeringen. 500 placeringar bättre än i fjol är ingen jätteutdelning för den träning jag lagt ner det senaste året. Men att komma under 7 timmar var anledningen till att jag startade den här bloggen så det är jag nöjd med att jag klarade.

Och det är som Lars Suther säger i kommentaren till förra inlägget. Det är svårt att ha ett enda lopp som målsättning eftersom så mycket kan hända. Särskilt i Vasaloppet.

Så vad ska jag sikta på härnäst? Jag har en del funderingar och det kanske är bättre att till expempel sikta på att göra en viss prestation senast det året jag fyller 40 (2012). Då har jag några år på mig att lyckas.

Det skulle kunna handla om att klara medaljtiden på Vasaloppet (vinnartiden + 50%) eller medaljtiden på Lidingöloppet (2.15).  Men detta är bara något jag funderar på och inget jag har bestämt. Jag vet inte ens om jag kommer åka Vasaloppet nån mer gång. Just nu är jag inte supersugen direkt men jag vet ju att när vintern kommer så kanske det känns annorlunda.

Ni som läser detta får gärna komma med kommentarer kring detta.

7 kommentarer

Fredrik

04 Mar 2009 23:08

Ja, om du menar att du kommer att ha ett par försok på dig till du fyller 40 kan det ju vara ok. Vill dock inte att du tränar stenhårt i tre år för att sedan satsa allt på ett kort i mars 2012. Om det då slutar på nytt med att du hamnar i fel fil i första backen, tappar utrustning och sedan får stå och titta på när hemslöjdare lagar dina grejer i Evertsberg vill jag inte tänka på hur deppigt det blogginlägget kommer att bli. "Mina senaste tre år - en besvikelse".

Tycker i alla fall att det vore dumt om du la ner träningsbloggen. Finns något gott med med att avbryta arbetsdagen och läsa en rapport från rullskidträning i Axvall.

Nina Fryklind

05 Mar 2009 16:52

Klart du ska skaffa ett nytt mål, att lägga ner träningsbloggen vore ju jättesynd. Ge det lite mer tid så sjunker besvikelsen undan och beslutsamheten sätter in igen. Det ska bli roligt att se vad du bestämmer dig för :) Lycka till!!



Ps. Jag tyckte du gjorde ett enastående lopp och du borde vara nöjd med din insats.

Lars

07 Mar 2009 12:48

Att lägga ner vore ju som föregående talare oerhört synd. Du håller ju på att bygga upp en bra grund att stå på inför framtiden. Sätt upp nya mål istället. Att man misslyckas att nå något mål man satt upp kan ju alltid inträffa. Du har ju utvärderat din insats på vasan nu och funnit en rad faktorer som gjorde att du inte nådde ett av dina mål denna gång. Samtidigt klarade du ju ett av dina mål att förbättra din gamla tid. Det är klart att du är besviken, det ska du vara, på att du inte klarade ditt mål. Men när besvikelsen lagt sig är det bara att blicka framåt. Träningen är ju nyttig även om inte resultatmålen uppfylls.



Själv blickar jag ju tillbaks på en "misslyckad" säsong p.g.a sjukdomar. Jag kommer att ha missat de flesta av mina mål med säsongen. Självklart är jag väldigt besviken men samtidigt gäller det att ta med sig de bitar som varit positiva och sikta emot framtiden. Man kan inte alltid råda över det som inträffar.



Kämpa på!

Motionären

07 Mar 2009 15:54

Ja, nu är det läge att gaska upp sig ;)

Har ju inte lika höga mål som dig med träningen, men hur många ggr har du åkt Vasan egentligen? Det är väl iallafall 4-5 år som man förbättrar sig från första året om man behåller träningsmängden pga massa faktorer vad jag förstått.

Karl

08 Mar 2009 11:38

jag tror att många av åkarna i årets vasalopp var vältränade med tanke på snön i hela Sverige, därför blev kanske inte placering så bra som du hade hoppas på.

Men att springa lidingöloppet på 2,15 känns väl som ett bra mål, det ska jag försöka dra fram dej till : )

sedan får du väl sätta upp ett mål i göteborgsvarvet 2009 själv siktar jag på under 1,28 vad siktar du på?

Anders Carlsson

08 Mar 2009 12:13

Tack för era kommentarer. Det värmer. Att lägga av är det inte frågan om här utan att jag har svårt att sätta ett nytt mål. Jag ska fundera ett tag till.



Motionären: Jag har åkt 4 Vasalopp.

Karl: Att slå mitt pers på 1.32.50 tror jag är rimligt. Att komma under 1.30 vore ju fantastiskt men jag tror det kan bli svårt. Vi kan ju dra fram varandra i Lidingöloppet...

E-Kå

08 Mar 2009 14:04

Jag kan inte annat än att hålla med alla andra och framförallt skynda långsamt. Det är oftast den bästa vägen för att nå framgång i längden.

Kommentera

Publiceras ej