Efter det hårda passet i förrgår blev det ganska lugn skidåkning idag. Fokus låg på teknik.


Jag körde en del utan stavar för att få till diagonalåkningen. Försökte sträcka på mig, få fram höften och ta långa "kliv". Gick väl sådär tycker jag.


Stakåkningen kändes bättre. Där försökte jag också tänka på tekniken. Där koncentrerade jag mig på att sätta stavarna rakt ner i backen ganska lång fram och att försöka att använda mage och rygg mer för att spara på armarna. Och det gick riktigt bra tycker jag. Körde i två timmar och jag kände inget i armarna mot slutet som jag brukar göra.


En annan teknik jag försökte få till var att dricka utan att stanna. Jag vill kunna ha med mig en flaska under Vasaloppet för att få i mig dryck mellan stationerna.


Har köpt ett vätskebälte med en stor flaska. Det var fel på den som Cilla köpte i tisdags så idag var jag på Intersport och bytte den.


Jag kom fram till att det är väldigt svårt att få till det här med dricka. Meningen är att man ska hinna dricka i en bra utförslöpa. Visst fick jag loss flaskan men när jag skulle dricka var ju liksom stavarna i vägen och jag fick vinkla ut stavarna på bredden.  Det går väl bra om man är själv i spåret men i Vasaloppet är det otänkbart.


Sist men inte minst ska flaskan tillbaka i bältet igen och det var inte det lättaste. Nej, jag stannade helt enkelt några sekunder och drack. Det hinner jag nog även på Vasaloppet. De sekunderna har jag nog igen i mer kraft i slutet av loppet.

2 kommentarer

Lina

14 Feb 2009 21:17

Så fin bilden blev där uppe:-)



Angående ditt problem med drickandet; testa vrida bältet när du ska dricka så att du får flaskan snett fram till höger (om du är högerhänt), det borde funka tycker jag, det blir ju lättare att sätta tillbaks flaskan då också. Jag har för mig att jag såg någon av elitåkarna göra det förra året på vasaloppet.

Anders Carlsson

15 Feb 2009 13:21

Tack Lina! Jag försökte även att vrida bältet men jag fick ändå inte till det. Jag kommer att ta det säkra före det osäkra på Vasaloppet. Jag kommer att stanna och dricka. Tror jag tjänar på det i långa loppet.

Kommentera

Publiceras ej