Idag åkte jag och Mats till Skövde för en lugn och skön skidtur.

Men det blev riktigt jobbigt. Det hade kommit snö under natten och när vi började åka var det 3 plusgrader. Det gick rejält trögt samtidigt som vi inte hade något fäste. Hade lagt på burkvalla (Swix VR 60 resp VR 65) men den åkte  vi bara 2,5 km på.

Som tur var hade jag med Rode Rossa-klister som vi la på. Fästet blev dock inte mycket bättre. Efter ytterligare en mils åkning la jag på ett lager till. Då blev det faktiskt lite bättre och det gick att diagonala om jag tryckte ner skidan ordentligt.

Glidet var dock ingen höjdare i detta före. För en vecka sen åkte jag på 35-37 minuter per mil men idag hamnade jag på 42-45 minuter istället. Bra stakträning blev det i alla fall.

Jag hoppas verkligen inte det blir sånt här före på Vasaloppet. Då blir det jobbigt. Väderutsikterna är fortfarande osäkra men det lutar i alla fall åt att det kommer bli minusgrader.

2 kommentarer

Anna Norgren

23 Feb 2009 08:26

Du om någon är värd att ha bra före på Vasaloppet. Jag tror att du har tillräcklig erfarenhet av att köra ett Vasalopp i blötföre och plusgrader.

Motionären

23 Feb 2009 21:29

Hehe, du skulle testat det föret vi hade igår i Öppet spår. Det hade kanske inte påverkat dina chanser att komma bland de 3000 bästa, men tidskalkylerna ändrades för de flesta som deltog rätt rejält.

Kommentera

Publiceras ej