Har länge funderat på hur snabbt jag kan springa "femman" i Petersburg. Bor man i Skara så är det i Petersburg man springer och "femman" är en klassiker här. Nu är den visserligen bara 4,7 kilometer men den kallas ändå "femman".

Det var ett tag sen jag sprang den på tid. Tror det var för drygt ett år sen och då blev det nog 19.30 eller liknande. Idag hade jag bestämt mig för att gå under 19 minuter.

Och det gick riktigt bra. Startade visserligen lite väl snabbt men jag lyckades hålla uppe tempot och sprang in på 18.09, en km-tid på 3:52. En tid jag är riktigt nöjd med.

Min nya tävlingsskor hade jag på mig och de kändes väldigt sköna. De här skorna kommer jag definitivt ha på varenda tävling framöver.

6 kommentarer

Fredrik

26 Aug 2009 08:36

Imponerande!

Björn

26 Aug 2009 09:22

Hej Anders!

Hittade din roliga blogg då jag googlade om träning inför LL. Mycket givande att följa någon som är snäppet bättre än mej själv. Jag sprang LL förra året (startled 8, väggade efter 19 km, stapplade i mål på 2.48). Insåg att man borde träna terräng innan LL :). I år ska jag baske mej under 2.30.

Din tid på "femman" är mycket imponerande. Som jag ser det är du inte långt från ditt mål (medaljtid).

Om du kan springa första 8 km i sub-4.30 så....

Du har ju 4:a goa träningsveckor kvar. Kör hårt!

Björn, Alingsås

MarathonJohan

26 Aug 2009 15:11

Verkligen en imponerade tid! För mig är sådana tider (och farter) långt borta men å andra sidan är ju mitt måtto "hellre långt än snabbt" så jag får väl skylla mig själv. Fast ML gav lite mersmak på millopp så jag får väl jobba med farten också kanske...

Lars

26 Aug 2009 16:29

Det där låter ju bra. Känns ju riktigt lovande inför Lidingö. Lite race emellanåt är riktigt bra träning!

Anders Carlsson

26 Aug 2009 19:24

Tack ska ni ha!

Björn: Lycka till du också med din träning inför Lidingöloppet.

Johan: Det är aldrig fel med lite fartträning. Tror att det ger mycket vad gäller långlopp också.

Lars: Ja, lite "tävlingsträning" är aldrig fel.

Janne

26 Aug 2009 23:55

Här sitter jag och är imponerad... Riktigt bra!

Det går undan för dig nu. Det är nog backarna i Lidingö som ska vara oroliga för dig, inte tvärt om :)

Kommentera

Publiceras ej