Jar har bestämt mig för att ändra lite i min träningsplanering.

Tidigar har jag tänkt att träna rullskidor 2-3/ggr per månad fram till Lidingöloppet.

Men jag har diskuterat detta i ett diskussionsforum på funbeat.se (en utomordentlig portal för träning för övrigt).

Där har jag kommit fram till att jag nog redan nu bör träna mer rullskidor redan nu.

För det första är Vasaloppet mitt primärmål, då gäller det att koncentrera träningen på det.

För det andra är det bra att variera träningen för att slippa skador. Som det är nu blir det mycket löpträning. Rullskidor kan bli ett perfekt alternativpass efter ett tungt löppass.

Resultatet i Lidingöloppet kanske blir något sämre i och med denna omprioritering eftersom det inte blir lika mycket löpträning. Eller också kanske jag tjänar på det i och med att jag minskar skaderisken. Sen är ju ett rullskidpass inte helt bortkastat. Det är ju ett jättebra konditionspass.

Kommentera

Publiceras ej