Jag tycker det är otroligt svårt att få upp pulsen på rullskidor. Idag har jag kört fartlek, dvs man kör rullskidor i ganska lugnt tempo och med jämna och ojämna mellanrum kör man fartökningar. Fartökningarna varierade från 1 till 5 minuter i längd.

Problemet är att jag inte får upp pulsen så hemskt mycket under intervallerna. Om jag ska komma över 150 (78% av maxpuls) får jag kämpa på bra. När jag kör löpningsintervaller brukar jag komma upp i minst 170.

Vid löpning är det visserligen ganska stora muskler i benen som jobbar. När jag kör rullskidor är det mest armarna som får jobba. Jag försöker även få med magen men det är svårt. Jag får jobba på det. Känns som jag skulle kunna få ut mer av rullskidåkningen (och även skidåkningen) om jag lärde mig rätt teknik.

Kommentera

Publiceras ej