Testade min nya teknik på rullskidorna idag.

Och vilken skillnad det var. Den 24 km långa rundan förbi Uddetorp, Hangelösa och 184:an hem klarades av på 1.34, en km-tid på strax under 4 minuter.

Mitt tidigare pers på denna sträck var 1.48 (km-tid ca 4:30) och det var nån månad innan årets Vasalopp. Då körde jag  med frånskjut och fick därmed högre fart.

Visserligen är jag bättre tränad nu än jag var i februari men ändringen i tekniken märks tydligt. När jag fick till det bar det faktiskt iväg ganska fort. Jag blev faktiskt inte ens trött i armarna eftersom jag använde min tyngd mer för att få fart.

Att jag fick min teknik synad av min coach/mentor Britta var ett riktigt lyckokast. Men det finns faktiskt en del kvar att förbättra. Kändes som jag bara fick till tekniken bitvi men det  var faktiskt över förväntan eftersom det var första passet med den nya tekniken. Men det kommer fler pass längre fram och det är en hel del tid kvar till Vasaloppet. 197 dagar för att vara exakt.
 

Kommentera

Publiceras ej